De voordelen van bemiddeling

Vertrouwelijk en discreet

De informatie die partijen tijdens de bemiddeling met mekaar delen, wordt volledig vertrouwelijk behandeld en kan later in een eventuele gerechtelijke procedure niet tegen hen worden gebruikt. Dit strikt vertrouwelijke kader biedt de partijen de mogelijkheid om in alle openheid en transparantie voorstellen te kunnen doen en te kunnen onderhandelen, zonder dat dit hun rechten in een eventuele latere procedure kan aantasten. Dit kan in een openbare procedure voor de rechtbank uiteraard niet.

De betrokken partijen behouden de controle

Wanneer een conflict naar de rechtbank verhuist, dan is het de rechter die het finale oordeel zal vellen. Zowel voor uzelf als voor uw wederpartij is de uitkomst van een rechtszaak vaak onzeker. Bij bemiddeling blijven de partijen wel aan het stuur zitten en behouden ze de controle, niet alleen over hun conflict, maar óók, en vooral, over de oplossing. Een rechter beslist over de hoofden van partijen heen en is bij het uitwerken van zijn oplossing strikt gebonden aan de beperkingen van de wet. In een bemiddeling nemen de partijen alle vrijheid die zij nodig hebben en werken zij een akkoord-op-maat voor zichzelf uit.

Sneller dan via een gerechtelijke procedure

Gemiddeld bedraagt de doorlooptijd van een bemiddelingsprocedure 83 dagen. Bij een rechtszaak is dat vaak veel langer (tussen de één en de drie jaar).

(Bron: Bemiddelingsbarometer 2016)

Goedkoper dan via een rechtszaak

Bij een doorsnee bemiddelingsprocedure werken bemiddelaars gemiddeld om en bij 12 uur aan het dossier. De kost hiervan wordt verdeeld over de twee partijen. Dit resulteert in een kostprijs die gemiddeld één derde bedraagt van de kostprijs van een klassieke gerechtelijke procedure.

(Bron: Bemiddelingsbarometer 2016)

Er worden geen bruggen opgeblazen

Precies het feit dat er naar een oplossing wordt gezocht waarmee alle partijen kunnen leven, zorgt ervoor dat de verhoudingen en eventuele handelsrelaties tussen de betrokken partijen in een positieve en constructieve sfeer behouden kunnen blijven. Een gewonnen proces komt vaak neer op een verloren klant of het einde van de samenwerking met een handelspartner. Bij een geslaagde bemiddeling is vaak het omgekeerde het geval.

Kunnen wij u helpen?

Neem contact met ons op en wij kijken samen met u hoe we uw geschillen kunnen oplossen

Contacteer ons