Waarom is bemiddeling nodig?

Waar mensen met mekaar in relatie treden, ontstaan er vroeg of laat kleine of grote conflicten. Dit geldt evenzeer wanneer ondernemingen met mekaar gaan samenwerken. Meestal worden de conflicten veroorzaakt door andere percepties van dezelfde realiteit die de partijen erop nahouden. Andere overtuigingen, andere meningen, verschillende belangen liggen vaak aan de basis van het ontstaan van conflicten.

Voor de meeste mensen en bedrijven zijn conflicten een ongewenste toestand. Ze zijn immers een bron van ongemak, stress, onveiligheid en onzekerheid.

Meestal slagen de mensen/handelspartners er in om de ontstane conflicten zelf op te lossen. Door te praten, te luisteren, te onderhandelen. Maar soms loopt dit proces vast en geraken de conflictpartijen er onderling niet meer uit. Traditioneel wordt dan het conflict gejuridiseerd en wordt gedacht dat enkel een uitspraak van een rechter het conflict zal kunnen beëindigen. Deze wijze van conflictoplossing heeft een aantal voordelen, maar – zo leert inmiddels ons de ervaring – ook heel wat nadelen.

Gerechtelijke en buitengerechtelijke bemiddeling zijn vandaag de dag meer dan valabele alternatieven voor de klassieke gerechtelijke procedure.

Ontdek hier alle voordelen van bemiddeling

Bovendien is sedert 18 juni 2018 de Nieuwe Bemiddelingswet van kracht. Deze wet heeft als doel om conflicten veel meer dan vroeger buiten de rechtbank om door de partijen zélf, en met de bijstand van een erkende bemiddelaar, te laten oplossen. In een aantal gevallen kan de rechter de partijen daartoe zelfs verplichten! Om besparingsredenen wil de huidige minister van justitie de rechtbanken en hoven zoveel mogelijk gaan ontlasten en deze wet is daartoe een instrument.

U leest hier alles over deze nieuwe Wet op de Bemiddeling.

Kunnen wij u helpen?

Neem contact met ons op en wij kijken samen met u hoe we uw geschillen kunnen oplossen

Contacteer ons